Osallistujainfo

Tämä on lohkon kuvaus. Muokkaa sitä napsauttamalla ja kirjoittamalla tekstiä tai korvaamalla sen omalla sisällölläsi. Käytä tätä tilaa kampanjaan tehdäksesi sivustolla kävijöistä asiakkaita

ALUEKARTTA

Koko pelikenttä on käytettävissä, mutta onko sen käyttäminen järkevää on joukkueesta kiinni.

Kartat löytyy myös kiinteiltä respoilta, joissa juonia lähestymissuunnitelmaa.

Offgame-alueella on merkattu kiinteät respat. osapuolille. Keskellä respa-aluetta löytyy myös ilmoittautumispiste.

Pysäköinnin haasteellisuutta ei voi liiaksi korostaa. Parkkeeraa autosi niin tiukasti kuin vain pystyt. Suosi kimppakyytejä. Jos sinun pitää lähteä ensimmäisenä, tule viimeisenä. Niemenkulmantielle ei saa pysäköidä lainkaan. Tie menee heti tukkoon ja asukkaat suuttuvat.

Huh ja oivoi ja kylläpäs nyt

PYSÄKÖINTI

Pelialue on todella suuri. Sen vieressä oleva pysäköintialueena käytettävää hiekkavarasto ei ole. Alue pienenee vuosi vuodelta kun tienhoitokunta länttää uuden sepelikasan vanhan eteen. Tämä on myös yksi syy miksi osallistujamäärää on rajoitettu vaikka metsään mahtuisi. Koitetaan kuitenkin elää tilanteen kanssa. Tässä tärpit onnistuneeseen pysäköintiin.
  • Varaa pysäköintiin aikaa.

  • Suosi kimppakyytejä tai ajakaa kauemmas parkkiin ja tulkaa yhdellä autolla lähemmäksi.

  • Kokeillaan pakata autot niin tiiviisti kuin mahdollista.

  • Jos sinun pitää lähteä ensimmäisenä, tule viimeisenä.

  • Noudata huomioliivihahmojen ohjeita.

Tähdellä merkatut = Hyviä mahdollisuuksia pysäköinnille. Jos ei jaksa kävellä, voi juosta ...tai kysyä kaverilta apuja. Esimerkiksi kamat voi tiputtaa lähemmäksi ja käydä vain viemässä auto kauemmas.

Niemenkulmantielle (punaisella merkattu) ei saa pysäköidä lainkaan. Tie on kapea, menee tukkoon ja asukkaat suuttuvat. Tämä on kokeiltu ennenkin, joten ei tarvitse uudestaan kokeilla.

Oranssilla on merkattu offari ja offarille johtava polku. Polun alussa on lippu merkkinä tielle.

Alkubriiffi(karaoke)

Turvallisuuspuhuttelu, eli alkubriiffi on jokaisen osapuolen omalla lähtöpaikalla yhtäaikaa. Tässä teksti kirjoitettuna, mutta se esitetään myös livenä.

 "Tervetuloa Turkusoftin FragFest skenaarioon Kakskerran alueelle. Tänään keli on mitä mainion ja luvassa on paikallisia minttukuuroja ja navakkaa vauhdin aiheuttamaa tuulta.

 Käytämme pelissä Turkusoftin sääntöjä muutamilla poikkeuksilla:
1) Suurin sallittu teho piipulta on 1,7 joulea pelikuulalla. Kaikki vehkeet kronotetaan.
2) Pelikuula saa olla maksimissaan .32 kuula.

 Pyrotekniset heitteet ja -tarvikkeet ovat sallittuja, jos kelit sen sallivat Kaikki pyrot pitää kuitenkin hyväksyttää pelinvetäjällä ennen niiden käyttöä. Sinisiä savuja voit ostaa ilmoittautumispisteeltä erittäin edullisesti. Sininen savu ja lipunvalloitus tuo automaattisesti laskennassa lisäpisteen joukkueelle.

Kuulakranaatit ja bofferikranaatit ovat  myös sallittuja. Niiden toiminta metsässä on usein vähän kyseenalainen, mutta eläydytään ja kuvitellaan vaikutusalueita ja niin edelleen.

Sarjatulen käyttö on sallittua ja järjenkäyttö on pakollista. Älkää siis ampuko nälkäpäivän pituisia sarjoja, jos lyhyempikin riittää, eli pidetään järki päässä. Tarkoitus on pitää hauskaa ja viettää mukava pelipäivä yhdessä. Ei siis tyhmäillä, hölmöillä, urpoilla tai olla kenellekkään ikäviä, hankalia tai mitään muutakaan sellaista. Pelataan itse niinkuin haluttaisiin, että muut pelaavat sinua vastaan.

Jos järjestäjä pyytää sinua vaihtamaan asemaa tai lopettamaan jonkun toiminnon tekemisen se johtuu luultavasti siitä, että jumitat peliä tai toiminta on muuten olosuhteisiin nähden vääränlaista. Älä ota tästä itseesi vaan toimi kuten ohjeistetaan ja peli jatkuu.

Kaikki osumat varusteisiin lasketaan. Jos et ole varma osuiko, ota osuma. Jos vastapuoli ei ottanut osumaa, ammu uudestaan. Kolmen tunnin aikana kentälle pääsee aina uudestaan mukaan ja tilanteet muuttuu kun väki pysyy kentällä kierrossa.

Tässä pelissä on käytössä lääkintämiessääntö. Valitaan joukkueesta kaksi lääkintämiestä. Kiristetyt kengät ja ripeät jalat lasketaan tässä eduksi.

[Valitse kaksi lääkintämiestä. Anna lääkintämiehille musta hihanauha]

Lääkintämiehen erottaa mustasta hihanauhasta. Hihanauha laitetaan oikeaan käteen. Kaikilla muilla hihanauha pitää olla vasemmassa, sekä oikeassa kädessä. Hihanauhat on jaettu teille ilmoittautumisen yhteydessä. Teille on jaettu myös valkoinen hihanauha. Valkoinen hihanauha on haavanauha.

Kiitos tapahtuman yhteistyökumppanille Matriarkalle, joka on meille järjestäjille tarjonnut kokouspaikkoja ja -tarvikkeita sekä järjestänyt hihanauhat kaikille osallistujille niin, että tämä on mahdollista. Menkää ja ostakaa Matriarkan verkkokauppa tyhjäksi.

Kun otat kentällä osuman. Huuda normaalisti ”osuma” ja nosta kätesi pystyyn tai eläydy muuten niin selkeästi, että vastapuoli ymmärtää sinun olevan pelistä ulkona. Raatorätin käyttö on myös sallittua ja jopa suotavaa. Niitäkin saa ostaa ilmoittautumispisteeltä.

Osumasta alkaa yhden minuutin bleed out aika, jolloin et voi liikkua paikaltasi, eikä sinua voida nostaa takaisin peliin. Tässä saa käyttää järkeä, eli vesilammikkoon, muurahaispesään tai ainoan uloskäynnin tukkeeksi ei kannata jäädä

Minuutti on siis kuusikymmentä sekuntia. Laskemista helpottaa kun sanoo jokaisen sekunnin eteen ”sata”. Esimerkiksi sata-yks, sata-kaks, sata-kolme ja niin edelleen. Tällöin jokainen numero on yksi sekunti.

Minuutin jälkeen voit päättää lähdetkö etsimään lääkintämiestä vai käytkö respalla. Tippuneena voit myös huutaa lääkintämiestä. Se helpottaa usein jälleennäkemistä. Kannattaa myös huutaa omaa väriä, jotta löytäminen helpottuu.

Muistakaa kuitenkin, että lääkintämies on arvokas resurssi! Siksipä meidän tehtävä on tiputtaa vastustajan lämärit, mutta samalla suojata omaa. Se helpottaa meidän peliä!

Lääkintämiehen löydettyäsi - tai jos lääkintämies on löytänyt sinut - hän voi nostaa sinut takaisin peliin pukemalla SINUN OMAN valkoisen hihanauhan sinun käteen, jonka jälkeen olkapäästä kiinni pitäen hän laskee kymmeneen keskeytyksettä.

Laskentavaiheessa molempien tulee SEISTÄ pystyssä. Jos lääkintämies ottaa tässä vaiheessa osuman molemmat putoaa pelistä. Etsikää siis suojaisa paikka sessiollenne.

Eli lääkintämiestä ei voi nostaa takaisin peliin vaan lääkintämiehen pitää aina käydä respaamassa offarilla.

Jos sinulle on jo haavanauha laitettu sinun on  seuraavaksi pakko respata offarilta.

Tämä paikka missä nyt ollaan on meidän respa. Täällä voi respata aina ja heti. Muista ottaa haavanauha pois kädestäsi. Järjestäjä pitäisi löytyä aina makkaragrilliltä, joka on tuolla suunnalla.

Muut joukkueet ovat myös tällä samalla baanalla. Tämä on puhtaasti logistinen ratkaisu, koska tuonne toiselle puolelle ei ole tietä joten kukaan ei siellä halua pitää majaansa.

Siksi respalta metsään mennessä pitää mennä 20 metriä ennen kuin ruvetaan ammuskelemaan ja kikkailemaan. Ei myöskään jäädä ampumaan poikittain kaikkia muita respaajia, koska tärkein homma löytyy tuolta kukkulalta.

Lääkintämiesten kannattaa kiertää toiselle puolelle tukemaan joukkuetta.

Sitten siihen pelin kulkuun. Kukkulalla on kolme viestitornia. Ne ovat peliteknisesti erittäin arvokkaat ja meidän pitää saada kaikki haltuun sekä puolustaa niitä. Viestitorneissa on valoindikaattorit, jotka kertovat mille osapuolelle se on vallattu. Valoa vaihdetaan nappulalla, joka sijaitsee tolpassa. Tolpassa on myös neljäs nappula, jota pitää painaa pohjassa, että oman värin voi valita.

Eniten vaihtoja tehnyt osapuoli voittaa! Voittoon riittää kolme vaihtoa, kun ei anneta muille mahdollisuutta vallata pisteitä. Pisteen saamiseksi torni pitää olla selkeästi hallussa, eli sekunti ei riitä. Kentällä on toimitsija, joka yrittää pysyä kirjanpitonsa kanssa mukana. 

Meidän kannattaa mennä siis voimalla ja porukassa yli. Yhteispelin maksimoimiseksi meillä on täällä kartta mihin voidaan merkata mihin pisteelle keskitetään hyökkäystä tai missä omat lämärit liikkuvat.

Jos joku loukkaa tai alueelle eksyy ulkopuolisia tai muuta poikkeuksellista tapahtuu pistetään peli poikki ”peli seis” huudolla. Kaikki toistaa. Tällöin mitään peliin liittyvää liikettä ei tehdä vaan replikat varmistetaan ja jäädään odottamaan.

Peli jatkuu ”jatkuu!” huudolla. Kaikki toistaa.

Ensiaputarvikkeet ja sammuttimet löytyy teltalta.

Peli kestää kolme tuntia. Tauottakaa itseänne niinkuin haluatte. Kioskilta saa kaasua, kuulaa, paineilmaa ja esimerkiksi makkaraa sekä juotavaa. Ostakaa tyhjäksi. Teitä varten ne on tänne raahattu.

Onko nyt jotain kysyttävää johon tarvitaan vastausta? Mikäli muuta kysyttävää ilmenee lähestykää järjestäjiä tai kysykää kaverilta.

Peli käynnistyy torvesta ja päättyy kahteen töräykseen. Eiköhän laiteta peli käyntiin?

Ollaan valmiita. Peli lähtee kun kaikilla osapuolilla on briiffi käytynä.’

Oikein mukavaa peliä. 

[Kuittaa radioon osapuolen väri ja "valmis"]. 

FAQ (UKK)

Tekniset kysymykset

Usein jokin asia mietityttää. Tälle sivulle on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä antamaan näihin ratkaisuja. Aina ei löydy valmiina kysymystä, joten silloin kannattaa lähettää kysymys järjestäjälle alla olevan lomakkeen kautta.

Voinko osallistua kone-/tarkkuus-/dmr-kiväärillä?

Voit osallistua minkälaisella replikalla vain kunhan tehoraja ei ylitä pelikuulalla yli 1,7J. Ulkomuodolla, tähtäimillä tai lisälaitteilla ei ole merkitystä.

Mikä on maksimikuulapaino?

Tässä pelissä maksimikuulapaino on 0.32g. Näemme, että tämä seikka pitää pelin jouhevana ja mukavana kaikille. 

Maksimikuulapainoa ei ole taidettu Suomessa ennen kohdata, mutta se ei ole epätavallinen asia ulkomailla.

Minimikuulapainoa ei ole. Kaikkien käytettävien kuulien pitää olla kuitenkin biokuulia.

Saako käyttää sarjatulta?

Sarjatuli on sallittu Turkusoftin sääntöjen puitteissa. Kaikenlainen järjenkäyttö on kuitenkin pakollista.

Kehoitamme pelaamaan itse kuten haluaisit vastustajan pelaavan. Odotamme kaikilta osallistujilta herrasmiesmäistä käytöstä ja hyvää urheiluhenkeä. Mikäli tämä ei onnistu, voidaan osallistuja poistaa pelistä.

Voinko käyttää omia hihanauhoja?

Voit. Kunhan ne ovat oikeanväriset.

Et kuitenkaan tarvitse omia hihanauhoja, sillä osapuolesi väriset hihanauhat kuuluu osallistumismaksuun.

Onko alueella HPA-täyttömahdollisuus?

On. Mukana on paineilmaa noin 20 litraa 200 BAR tankista. First come, first serve -periaatteella. Täytön hinta on 4€.

Mitä maksutavat on käytössä?

Osallistumismaksu maksetaan ennakkoon joko tilisiirrolla tai MobilePayllä.

Paikan päällä kioskissa käy korttimaksu ja MobilePay. Käteismaksukin käy, mutta sitä ei suositeta.

Ilmoittautuessa sain normaalihintaisen laskun, vaikka olen maksanut kausimaksun. Mitä teen?

Tarkista maksuohjeet kausimaksuryhmästä.

Kuinka iso pelialue on?

Iso, mutta FragFestin toiminnallinen alue on noin 200m x 200m. Tämän alueen ulkopuolella on vielä respat.

Onko pysäköinti haasteellista?

On. Vaikka metsään mahtuisikin, ei pysäköintitilaa ole alueella liikaa. Tämä vaikuttaa myös myynnissä olevien lippujen määrään. Tällä osallistujamäärällä kaikki pitäisi saada sopimaan.

Noudata saapuessasi liikenteenohjaajien ohjeita, suosi kimppakyytejä.

Onko alueella juomavettä?

Kioskissa on rajallisesti juotavia. Kannattaa tuoda siis omat vedet. 3 litraa on hyvä määrä.

Mitenkäs offari sijoittuu?

Offari sijoittuu voimalinjalle. Pääasiallinen mähinä käydään ensimmäisellä kukkulalla.

Voinko ilmoittautua yksin vai pitääkö olla tiimi?

Et tarvitse tiimiä ilmoittautuaksesi. Voit osallistua myös yksin ilmoittautumalla mille tahansa osapuolelle. 

En ole koskaan osallistunut skenaarioon. Haittaako se?

Ei haittaa yhtään. Turkusoftin skenaariot ovat hyviä paikkoja tutustua "isompiin" peleihin ilman suurta kynnystä lähteä mukaan. Pelit pyritään pitämään kaikille sopivina.

Minulla on vain sisäpelitehoinen replika. Voiko sillä osallistua?

Voi hyvinkin osallistua. Pelimuodot ovat sellaisia, että lähitilanteita tulee paljon, eikä etäisyydet pääse kasvamaan järin suuriksi.

Pelissä on vain maksimitehorajoitus 1,7J. Tämä ei ole siis minimivaatimus.

UKK

Lähetä kysymyksesi

Vastaamme sähköpostilla sinulle. Kysymys saatetaan myös lisätä UKK-osioon.
Nimesi Sähköpostiosoite Kysymyksesi Submit